Projekty realizované na Gymnáziu Jána Adama Raymana
CHALLENGE: Chcem byť SMART
Čas realizácie: 11/2020 - 06/2021
Zameranie projektu: Rozvíjanie digitálnych zručností a zvyšovanie záujmu o informačné technológie Z-generácie. Inovácia vyučovania s využitím mikro:bitov.
Získaním grantu Nadácie Pontis, ENTER pre školy 2020 – Digitálna generácia sme nadobudli možnosť ponúknuť žiakom prístup k aktuálny trendom v oblasti programovania s hardvérom, ktorý spája rozvoj algoritmického myslenia žiakov s rozvojom mäkkých zručností, spolupráce v tíme i manažovania času.
V implementácii aktivít využívajúcich mikro:bit s rôznymi zabudovanými senzormi vidíme veľký potenciál zatraktívniť svet digitálnych technológii a programovania i dievčatám.
Získané sady mikro:bit plánujeme využívať na hodinách informatiky v nižších ročníkoch osemročného gymnázia (tercia, kvarta) pri základoch programovania. Počas hodín žiaci interaktívnou, hravou formou získajú programátorske skúsenosti, ktoré následne tvorivo využijú vo svojich mikroprojektoch - návrhoch pre inteligentnú domácnosť či nositeľnú elektroniku.
Aktivity s mikro:bitmi chceme dať do povedomia aj ostatným žiakom na štvorročnom i osemročnom štúdiu gymnázia počas hodín programovania v Pythone, či aktivít počas Europe Code Week, Raymanovho týždňa alebo špeciálne navrhnuté aktivity pre dievčence v rámci GJAR Girl's day.
Výstupy projektu
Podpora pomáhajúcich profesií 3
Implementuje: Metodicko-pedagogické centrum, Ševčenkova 11, P.O.BOX 58, 850 05 Bratislava 55
Spolufinancovaný fondom: Európsky sociálny fond + v rámci Programu Slovensko
Zvýšenie čitateľskej, matematickej, finančnej a prírodovednej gramotnosti na GJAR
Čas realizácie: 09/2019 – 08/2022
Cieľová skupina: žiaci, zamestnanci Gymnázia Jána Adama Raymana a miestna komunita
Realizátori: 40 učiteľov Gymnázia Jána Adama Raymana
Hodnota projektu: 298 592,30 €
Špecifický cieľ projektu: Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov
Erazmus+ KA1 Zvyšovanie atraktívnosti učiteľského povolania cez rozvoj vybraných profesijných kompetencií
V školskom roku 2017/2018 sme na škole realizovali projekt Erasmus + KA1 s názvom Zvyšovanie atraktívnosti učiteľského povolania cez rozvoj vybraných profesijných kompetencií. Vychádzali pritom z návrhu kompetenčného profilu učiteľa v Slovenskej Republike, ktorý bol vypracovaný kolektívom autorov pod vedením Beáty Kosovej (2006, 2015, 2013).
Projekt reagoval na dva operačné ciele - prispieť k atraktívnosti učiteľského povolania a zlepšiť zručnosti a kompetencie žiakov v matematike, rozvíjať ich gramotnosť a kritické myslenie.
Poznajme a chráňme prírodu svojho okolia
Ďakujeme ešte raz všetkým, ktorí podporili náš projekt Poznajme a chráňme prírodu svojho okolia.
Raiffeisen banka podporí našu iniciatívu sumou 1 000 EUR.
Škola - miesto pre oddych aj relax
(2015 - 2016)
Týmto projektom sa naša škola rozhodla, že podporí okrem športovania aj zdravý životný štýl našich žiakov. V XI. ročníku grantového programu Nadácie Jednota COOP s názvom „Nech sa nám netúlajú“ sme uspeli s projektom „Škola – miesto pre oddych aj relax“.
Organizovali sme sprievodné aktivity, ako futbalový, florbalový, volejbalový turnaj, bedmintonové podujatie, Aerobik fitness maratón. Do aktivít projektu sa aktívne zapájali aj vyučujúci gymnázia. Tieto aktivity tvoria náš prínos k ŠkVP aj po skončení obdobia projektu.
Erazmus+ KA1 Cudzie jazyky v popularizácii vedy
(2015 - 2016)
Päť učiteľov z predmetových komisií an glického jazyka, cudzích jazykov a fyziky absolvovalo metodologické kurzy vo Veľkej Británii, Nemecku, Španielsku, Fran cúzsku a na Malte. Získané skúsenosti v oblasti nových vyučovacích metód pedagógovia využili pri inovácii kurikúl predmetov anglický jazyk, nemecký jazyk, francúzsky jazyk a fyzika v zmysle aplikovania nových metód do vyučovania a prepojenia vyučovania prírodných vied s vyučovaním cudzích jazykov.
Výsledkom projektu sú pracovné materiály (anglicko-nemecko-francúzsko-slovenský glosár prírodovednej terminológie, pracovné listy pre žiakov s cieľom osvojenia a zapamätania si danej terminológie, databáza videí s prírodovedným zameraním v cudzom jazyku, relevantné pracovné listy pre žiakov k vybraným videám využitím metódy CLIL, fyzikálne pokusy v cudzích jazykoch, multimediálne rozprávky s prírodovedným obsahom), ktoré žiaci môžu využívať na duálne zameraných vyučovacích hodinách.
Medzinárodný projekt Comenius Expedícia srdca. Zo srdca hmoty do hmoty srdca
(2013 - 2014)
Cieľom multilaterálneho projektu Comenius bolo oboznámiť medzinárodnú skupinu mladých ľudí s najmodernejšou vedou a lekárskym výskumom v Európe. Medzinárodnú skupinu žiakov sme zaviedli do srdca vedeckého výskumu v Európe v CERNe (Európska organizácia pre jadrový výskum) a bola im predstavená zdravotnícka technika v oblasti srdcových operácií v kardiovaskulárnom centre OLV v Aalste. Počas expedície bol vytvorený priestor na stretnutia s vedcami, s pacientmi so srdcovými problémami a s predstaviteľmi charitatívnych organizácií.
Hlavnými témami, ktorými sa projekt „Expedícia srdca“ zaoberal, bolo nielen vzbudzovať zvedavosť mladých ľudí v oblasti hmoty (fyzika) a tela (biológia), ale aj poukázať na zmysel pre ľudskú rovnosť a demokraciu.
Učíme sa pre život
(2009 – 2011)
Cieľom projektu bolo vytvoriť podmienky pre tvorbu inovatívnych metodík a učeb ných materiálov, rozvíjajúcich kľúčové kompetencie žiakov školy v súlade so vzdelávacím programom školy.
Realizácia aktivít projektu umožnila pedagógom vytvoriť kvalitný školský vzdelávací program tak, aby vychádzal z potrieb a možností žiakov, z kvality pedagogického zboru školy a jej vybavenia didaktickými prostriedkami. Výstupy aktivít projektu majú podobu inovovaného vzdelávacieho programu školy, metodík a učebných materiálov využívajúcich moderné metódy a formy vyučovania, produktov žiackej činnosti vytvorench v rámci inovovaných vyučovacích hodín, moderných didaktických prostriedkov, vedomostí a zručnosti, ktoré získali pedagogickí zamestnanci absolvovaním ďalšieho vzdelávania. Všetky vymenované aktivity sú zúročované aj po ukončení projektu a sú inšpiráciou pre všetkých pedagogických zamestnancov v škole.