Za 40 rokov svojej existencie prechádzalo súčasné Gymnázium Jána Adama Raymana zmenami nielen obsahovými, štrukturálnymi, ale aj vonkajšími – miestnymi a priestorovými. V rokoch 1961 - 1997 sídlom školy bola budova bývalej základnej školy s adresami Svojdomov 1 a pozdejšie Ul. Tarasa Ševčenka 1. Od samého začiatku sa pociťoval nedostatok priestorov. Najprv to bolo v dôsledku veľkého počtu tried, po roku 1963 (časť tried odišla na Konštantínovu ul.) to súviselo s pribúdajúcimi nárokmi na skvalitnenie odbornosti výučby. Klasické, tradičné učebne sa prebudovávali na odborné. V 60. rokoch to boli učebne fyziky, biológie, jazyková učebňa, pozdejšie učebňa výpočtovej techniky, elektrotechniky, stavebníctva. V polovici 60. rokov v spolupráci s FF UPJŠ bol vybudovaný vnútorný televízny okruh, ktorý bol funkčný do polovice 70. rokov a umožňoval na kvalitatívne vysokej úrovni realizovať priebežnú pedagogickú prax poslucháčov FF. Koncom 70. rokov v dôsledku amortizácie, nárastu požiadaviek na pedagogickú prax a spomínaných priestorových problémov bol tento televízny okruh zrušený.
Priestorové problémy sťažovali organizáciu výchovno-vzdelávacieho
procesu, ale aj rozvíjanie záujmovej činnosti žiakov. V popoludňajších
hodinách učebne obsadzovali žiaci Jazykovej školy, ktorá sídlila v budove
gymnázia. Napriek úsiliu vtedajšieho vedenia
(návrhy na preloženie školy do väčších priestorov, návrhy na rozšírenie
priestorov prístavbou) nepodarilo sa situáciu do roku 1997 vyriešiť.
V rámci reštitúcií budova školy po roku 1989 pripadla rímskokatolíckemu
farskému úradu, čím vznikli pre
gymnázium ako štátnu školu ďalšie problémy. V roku 1997 (počas letných
prázdnin) na základe rozhodnutia odboru školstva KÚ bola škola preložená
do budovy na Mudroňovej ul. č. 20, kde už v 50. a začiatkom 60.
rokov pôsobila JSŠ. Táto skutočnosť našla úžasne pozitívny ohlas ako v radoch
učiteľov, tak aj žiakov a rodičov. Všetci obetovali časť svojej
dovolenky, resp. prázdnin na presťahovanie
školy do nových priestorov. GJAR konečne získalo dôstojnejšie a hlavne
vhodnejšie a početnejšie priestory. Pozitívne to ovplyvnilo organizáciu
vzdelávacieho procesu, vznikli podmienky na vytvorenie hygienickejšieho a kultúrnejšieho
prostredia, ako aj možnosti budovať odborné učebne.
V súčasnosti majú odborné učebne: cudzie jazyky
(A, N, F), informatika, chémia, biológia, geografia, dejepis, etická a výtvarná
výchova. Prebudovávanie a dotváranie odborných učební sa dialo za významného
prispenia sponzorov z radov rodičov a aktívnej práce učiteľov.
Zlepšili sa aj podmienky pre výučbu povinnej telesnej výchovy, ktorá sa vyučuje
len v predpoludňajších hodinách, pretože sú k dispozícii dve
telocvične a posilňovňa. V priebehu posledných rokov sa priestory
školy a celkové prostredie skvalitnili aj celým radom rekonštrukčných
prác (WC, strecha, kotolňa, časť fasády). Je to výsledok iniciatívy
vedenia školy, podpory OŠ KÚ i sponzorov. |