Mozaika z histórie školy

 


Škola aj trochu inak

Pôvodne sme chceli v tejto kapitolke hovoriť o tradíciách školy. Keď sme však začali trochu „ohýbať“ toto slovo, dospeli sme k záveru, že hovoriť o tradíciách v množnom čísle by bolo dosť problematické. Dôvod je prostý. V 40-ročnej histórii školy sa objavilo množstvo pozoruhodných činností a aktivít. Ich vznik a dĺžka trvania boli závislé od aktivity učiteľov a záujmu žiakov, ale aj spoločenskej klímy v uplynulých desaťročiach. Erbovým znakom školy bola náročnosť na kvalitu vedomostí svojich žiakov. Snáď aj z tohto dôvodu sa občas na verejnosti prezentoval obraz školy ako inštitúcie, kde morózni profesori akoby prehliadali a prenasledovali žiakov, nedokázali sa vcítiť do ich problémov. Takto maľovaný obraz bol prejavom povrchného pohľadu a často aj zlomyseľnosti. Už dokumentovaná bohatá záujmová činnosť,  ktorá sa nemohla uskutočňovať bez dobrého vzájomného vzťahu medzi učiteľmi a žiakmi, svedčí o opaku.

Za obdobie doterajšej existencie školy by sme mohli uviesť množstvo príkladov,  dokazujúcich, že učitelia a žiaci (a samozrejme aj rodičia) vedeli preklenúť bariéru oficiality a komunikovať v rovine priateľských partnerských vzťahov. Napr. na športovom poli stretnutia učiteľov a žiakov v malom futbale (prvá polovica 80. rokov), stretnutia vo volejbale (80. - 90. roky),  na poli spoločenskom to boli školské plesy rodičov,  žiakov a učiteľov v PKO (60. – 70. roky), spoločné stužkové slávnosti maturitných tried (hoci okolnosťami vynútené) získali postupne vynikajúcu organizačnú a kultúrnu úroveň (2. pol. 70. rokov a 80. roky).

V 90. rokoch sa začali klásť základy tradície súvisiacej s názvom školy – tzv. Raymanov týždeň (niekedy aj dvojtýždeň), v období ktorého sa uskutočňuje verejná prezentácia rôznych aktivít (prehliadky prác olympionikov, "sočkárov", stretnutia s odborníkmi spoločenských, prírodných a medicínskych vied, kultúrne a športové podujatia, poznávanie histórie mesta, environmentálne aktivity, besedy). Mnohé z nich prerástli z jednorazových aktivít do dlhodobých. Príkladom je projekt Škola podporujúca zdravie (realizuje sa od šk. r. 1998/1999). Jeho zmysel spočíva v rozvíjaní cieľavedomého záujmu o vlastné zdravie, v dodržiavaní zásad zdravého životného štýlu a prvkov environmentálnej výchovy.  Súčasťou a vyvrcholením Raymanovho týždňa  sa stali rozlúčky s maturantmi na prelome apríla a mája, ktoré (spolu s imatrikuláciou prvákov v septembri - októbri) formujú pozitívny vzťah ku škole a majú veľký motivačný náboj. Nemožno nespomenúť benifičné koncerty, organizované v posledných dvoch rokoch. V ich umeleckej úrovni, o ktorú sa pričiňujú žiaci i učitelia, sa akoby nakumulovalo a vystupňovalo to, čo ozaj má dlhodobú tradíciu – t. j. vzťah ku kultúre. Hudba, spev, tance, umelecký prednes v podaní žiakov, to všetko na vysokej úrovni (veď mnohí sa týmto aktivitám venujú mimo školy) prezentujú aj iný (kultúrny), nielen vzdelanostný rozmer študentov.

Kontakt s kultúrou – vlastné podujatia alebo návštevy divadla, koncertov, galérií, filmových predstavení – sa tiahne celou históriou školy. Hodiny venované kultúrnym podujatiam neboli nikdy považované za stratové. Naopak, pomáhali formovať kultúrny hodnotový systém žiakov, či už v súlade s vnímaným, alebo v opozícii voči nemu. Kultúrne podujatia organizované školou dávali príležitosť talentovaným a odvážnym žiakom urobiť prvé krôčiky na ceste, o ktorej možno len tajne snívali. Mnohí tento sen premenili na skutočnosť.

Škola si nekládla za cieľ vychovávať umelcov, veď mnohí žiaci svoj talent objavili v ZUŠ (ĽŠU) a iných inštitúciách, ale vzdelaných a kultúrnych príjemcov duchovných hodnôt. Do akej miery sa to podarilo splniť, ťažko objektívne zhodnotiť. Ak vychádzame z charakteristiky tradície, že je súhrnom zvykov, obyčají, spoločenských zvyklostí zdedený a zachovávaný generáciami, môžeme sa nádejať, že áno. Čo nevidieť objaví sa v laviciach školy tretia generácia známych mien či povedomých tvárí. A takáto skutočnosť má svoju výpovednú hodnotu a je aj vážnym záväzkom do budúcnosti.